Pár év kihagyással idén tavasszal újra indítottuk indiai fotótúráinkat. Ő voltaz első photoworkshopunk, ma már több mint tíz féle fotótúrával és fotósképzéssel büszkélkedhet a FotoSherpa. 2023-as utunkat McCurry nyomában indítottuk Delhi-Varanászi-Kalkutta-Kathmandu érintésével.
A cím nem véletlen, a legélesebb zoom, amit valaha a kezembe foghattam! Ez volt az első külföldi bevetése a pár hónappal azelőtt vásárolt Sony felszerelésemnek.
Az Alpha 7IV-gépet már a Busós cikkemben teszteltem, itt írtam is a rendszerváltás részleteiről, most itt az ideje, hogy egyik kedvenc optikám a Sony FE 70-200 f2,8 GM OSS II is bemutatkozzon. Ez az optika mindig is a fotóriporterek egyik legfontosabb kelléke volt, nem véletlenül.
Nekem is régebbi felszerelésem oszlopos tagja volt a 70-200, akkor még másfél kilogramot nyomott, a Sony viszont kifejlesztette a világ legkönnyebb 2,8/70-200 zoom-ját, ami mindössze 1045g-ot nyom. Ez a fél kg pont egy másik obim súlya, jelentősen csökkentve az összsúlyt. A Sony arra törekszik, hogy a lehető legideálisabb súlyú optikákat gyártson a Milc vázaihoz, ezt követik a többi gyártók is, mint a Tamron vagy a Sigma.
Régi GM profi sorozatát is folyamatosan áttervezi, ezzel az objektívvel kezdte, majd folytatta a Sony FE 24-70mm f2,8 II -vel, és mindkét optika az év legjobb objektívjei lettek 2022-23-ban az A7IV váz mellett. Épp a mai napon pedig bemutatták a sorozat továbbfejlesztett harmadik tagját, a 16-35mm GM II-t. Így most teljes a riporter és utazó zoom készlet!
De térjünk is rá a tesztre, amit mi mindig megpróbálunk éles bevetésen, képriporttal megmutatni, ezzel különbözünk a nyers technikai tesztektől, amik persze ugyan olyan fontosak. Mi legfőképpen a minőségi és használati tapasztalatainkkal kívánjuk segíteni fotós barátainkat.
Nyers adatként elsőnek a legfontosabb kérdés az élesség, a rajzolat. Ebben a tekintetben is nagy az előrelépés az elődhöz képest, láthatóan nem csak a súly csökkentése volt szem előtt, az élességben is sokat javult. A mai profi objektívek meglepően dolgoznak már a legnyitottabb állásukban is, nem csak dísznek, vagy végső lehetőségnek van az optikába karcolva az f2,8.
Az adatokat Marc Alhadeff kiváló sony tesztelőtől vettem át, aki nagy alapossággal készíti tesztjeit. Az adatok számomra akkor érthetők a legjobban, ha valamihez hasonlítani is tudom őket. Itt a hasonló gyújtótávolságú objektívekhez méri az új Sony 70-200 GM II-t és kiegészíti még a Converterekkel is, amit ehhez terveztek igazán. Itt megjegyném, hogy más gyártók ehhez a gyújtótávhoz nem ajánlják, vagy nem is kompatibilisek a converterek.
Élesség
Az élesség olyan rendkívüli 2,8-as állásban is, hogy a kétszerezőt használva f5,6-nál is még nagyon jó, f8-nál pedig kitűnő! Legszebben persze ő is a középen, 4 és 5,6 rekeszértékeknél dolgozik, amit a teszter outstanding-nek, magyarul kimagaslónak ítél!
Indiába érkezésünk után első témánk a Muszlim negyed és a Szikek voltak Delhiben, fantasztikus terep a street fotózásra.
Szik templom, Delhi ISO100, f3,2 1/1250 200mm
A képen jól látható, hogy a majdnem nyitott blende szépen mossa a hátteret, a hihetetlen élesség az összes szőrszálat kiemeli az ellenfényben. Igyekeztem itt is az optika határait feszegetni. Kalkuttában az utcai forgatag régi Ambassadorai mellett témánk volt az a birkózó iskola is, ahol McCurry is fotózott még korábban.
Kalkuttai utca az ikonikus Ambassadorral, ISO400 1/500 f4 84mm
Birkózó iskola, Kalkutta ISO800 1/500 f2,8 70mm
Az objektív együttműködve a vázzal fantasztikus AF teljesítményre képes, a mozgó témákat is könnyen lekövetve dolgozott. A motor rendkívül gyor és csendes. A szemkövetéssel is kiválóan működött. Nagyon fontos, hogy kézben tartva milyen egyensúlyban tudunk vele dolgozni, különösen egy tele objektív esetében. A következő képen egy idősebb, nő portréját látjuk. Szándékosan itt már az optika legjobb értékein dolgoztam, kicsit nagyobb mélységélességgel, (f6,3) hogy a ráncos arc és a kéz is éles legyen.
Kalkuttai idős asszony ISO400, f6,3 1/125 175mm
Varanásziban már érkezésünk után az első délután, egészen napnyugtáig a hindu halottégetés szertartását fotóztuk, így kevés fényben, ellenfényben, tűzön-vízen keresztül is átment a próbán, szépen kísérve a történéseket. Az objektív természetesen kiváló építési minőségű, szigetelt, időjárás álló mint minden GM objektív. Ilyen szélsőségekben, porban, nagy páratartalom mellett fontos tényező.
A halottégetőben készült fotósorozatot és írást itt láthatjátok.
Halottégető, Varanasi ISO400, f3,2 1/250 70mm
Ganga pudzsa , Varanászi ISO1250, f2,8 1/100 103mm
Sívának öltözött fiú, Varanászi ISO100, f3,2 1/250 108mm
Ez az objektív kétség kívül főleg portrék készítésére szolgál, de nagy hasznát vehetjük, mikor lesből, távolabbról próbáljuk becserkelni a témát. Egyedüli hátránya ilyen környezetben, hogy fehér, feltűnőbb a fekete testvéreinél.
Csónakból fotózva, Varanászi ISO400, f9 1/1250 200mm
A nagy nyüzsgés után felüdülés volt átrepülni Katmanduba, ahol kipihenhettük Indiát, természetesen a fotózás mellőzése nélkül.
Kathmandu, Pashupatinath templom, ISO3200, f2,8 1/25 200mm
A Pashupatinath templom mellett szertartását végző nő lassú mozdulatokat tett, az 1/25 sec kicsit merész választás volt, mégis éles képet kaptunk 200mm-es állásban is. Szépen dolgozott a stabilizátor. Az iskolások viszont gyorsan mozogtak, huncutkodtak az ablak mögöt, miközben puskáinkkal szemmel tartottuk őket.
Bhaktapuri iskola, ISO320, f4 1/250 200mm
Swayambhunath templom, ISO125, f2,8 1/400 133mm
Képriportunkat a Swayambhunath templom szerzetesével zárjuk, aki majmok társaságában végzi napi ritusait. A 2,8-as rekesz jól érzékelteti a távolságokat szépen kiemeli a fő témánkat.
Összegzés képen a tapasztalataim:
Az új Sony 70-200 F2,8 GM II egy kiváló objektív! A legjobb telém, ami volt a 35 év alatt! Könnyű, a jelentős súlycsökkentés visszaadta azt a lehetőséget, hogy utazó objektívként is használhassam. Kiegyensúlyozott, kézreálló obi, amit hosszasan használva sem megterhelő. Kiváló építésű és minőségű, időjárás álló. A Dual XD linear motor gyors és pontos. És a legfontosabb, hogy kimagaslóan éles, a GM optikákon belül is csúcs, a 61MP kirajzolása nem feladat neki. Szép, sima bokeh tulajdonságokkal, háttérmosással rendelkezik, színvisszaadása egyenletes, természetes. Torzítása szinte nulla, vignettálása sem jellemző, nagyon szép a szórása ellenfényben is. Hátrányát egyelőre nem tapasztaltam, mindenképp jó vétel, kiváló útitárs volt!
Köszönjük a Fotoplus –nak és a Sony-nak a támogatást!
Juhász Balázs fotosherpa.hu