Karácsony előtt nagy elhatározásra jutottam, ismét rendszert váltok! Ennek több oka is volt, legfőképpen az, hogy az előző év folyamán többször kezembe került a Sony 35mm-es, fullframe érzékelős, új A7 IV modellje, amit először egy bajor erdei Sigma 150-600 tesztre, majd a Poclade együttes video forgatására kaptuk kölcsön a Fotoplus Kft.-től. Most már sajátomként tesztelhettem és februárban elérkezett az első igazi bevetése, ahol több napon keresztül a Busójárás volt a fő témánk.
ISO3200 1/200 f4 28mm
Visszatekintve első „milces” váltásom inkább kísérletnek bizonyult sok kompromisszummal, két évig barátkoztam egy másik rendszerrel, de szembe jött ismét a Sony és bevallom nem lehetett most már kikerülni. A két és fél évvel ezelőtt a tükörreflexes korszakomat hagytam magam mögött, ami több mint 30 évet takart. Amiért ilyen sokat vártam, annak az volt az oka, hogy már régóta a Canon legjobb rendszerével dolgoztam, ami szinte a kezem meghosszabbítása volt. A váltás legfőbb célja a felszerelés súlyának csökkentése, az új, gyorsabb AF rendszer és a milc adta újítások megismerése.
És jött 2020-ban a Fuji! Akkor érte el a MILC azt a szintet, hogy már bele tudtam nézni a keresőbe idegenkedés nélkül, az AF pontossága megfelelő volt az elvárásaimnak, az objektívek mérete, súlya tökéletes volt, egy igazi utazós szettet raktam össze, amit bevallom megszerettem. Megszerettem, mert azt tudta, amire tervezték! Mégis volt valami hiányérzetem. Az én munkáim sokkal szerte ágazóbbak, több feladatnak kell magasabb szinten megfelelni. Például hiányoltam a Canontól már megszokott jó ISO-t, amit nem tudtak az újabb modelleknél sem fejleszteni a két év alatt. Hát igen, előjött az APS-C hátránya, amit leginkább itt tapasztaltam. Az új érzékelőkkel ismét elkezdték a pixelháborút (40MP), a régi obik nagy része lemaradt.
ISO160 1/400 f9 37mm
Újra döntés elé kényszerültem. A Sony az első váltásnál azért nem lehetett alternatíva, mert a gépvázat ugyan folyamatosan fejlesztették, már legtöbb igényemnek megfelelt, sajnos a hozzá gyártott jó rajzú, profi obik nagyon súlyosak és drágák maradtak. Később a Sony is rájött, hogy változtatni kell és most már az új G Master profi optikáinak súlya jelentősen csökkent, felbontásuk már a legnagyobb érzékelőihez vannak igazítva, amik még jó ideig a csúcsot fogják képviselni. Nem véletlenül kapták meg az év legjobb objektívei díjakat, az A7IV váz mellett! (TIPA és EISA díjak!)
Ez az üzletpolitika már sokkal szimpatikusabb nekem. A Sony térhódítására hamar reagált a Tamron és a Sigma is, természetesena többi objektív gyártóval, és együtt már több mint 200 lencsét kínálnak a Sony-hoz. A Tamron pl. egy Sony triót, 17-28, 28-75, 70-180mm-es átfogásokkal, kiváló rajzolattal, f2,8 fix fényerővel, könnyű, időjárásálló kialakítással. A többi élharcos, pl. a Canon szintén beerősített, de az RF objektíveit csak maga fejleszti tovább, a többi gyártó kimarad ebből a business-ből. Majd elválik hamarosan, hogy ez jó üzletpolitika volt e a Canon részéről.
Mindenesetre a Sony jelenleg a piac élén kínálja mind a profi – és amatőr szegmensnek is a rendszereit. Az optikák közül az új Tamron 28-75mm f2,8 DI III VXD G2 lett az első választásom a középzoom kategóriában, a nagylátószögből a Sigma 16-28mm f2,8 DG DN, eddig mindegyikkel jó tapasztalatokkal. (Nagyon várom az új 16-35mm-es, könnyebb GM-et.) Teléből a legújabb Sony 70-200mm f2,8 GM OSS II lett a választásom, itt nem „fukarkodtam” magammal!
A még fényerősebb optikák közül a Sigma számomra a befutó ár-érték arányban. (Később ezekről is olvashattok.)
ISO100 1/1250 f2,8 70mm
Rengeteg kamerát ismerek, tesztelek a Nikontól a Panasonic-ig, többnyire ismerem gyengéjüket és erősségeiket. Nem vagyok elfogult egyikkel sem, könnyen váltok, de nehezebben döntök. A döntésem, (remélem most jó ideig) az új Sony A7 IV-lett, kiérdemelten az eddig nyújtott teljesítményével. Ez egy nagyon jó ergonómiájú, saját igényeinkre programozható hibrid kamera, melynek fotós és videós tulajdonságai jelenleg szinte minden igényt kielégítenek. Munkára van tervezve! Számomra a 33 Megapixel jelenleg elegendő, így nem kell új, erősebb hardverű számítógép sem hozzá. Új menüt kapott, ami már sokkal átláthatóbb és felhasználóbarát.
ISO320 1/5000 f2,8 50mm
A kitűnő dinamika is szembetűnő, hála az új EXMOR R hátsó megvilágítású full-frame érzékelőnek, ami optikai alul áteresztő szűrővel, a legújabb BIONZ XR processzorral, ami 15 lépéses dinamika-tartományt kínál, alacsony érzékenységi beállítások mellett. A Backside Illuminated (BSI) egy speciális gyártási eljárás, amelynek jobb képminőséget kell eredményeznie gyenge fényviszonyok mellett, mint az azonos számú megapixeles, nem BSI-érzékelővel rendelkező kameráknál. Az Alpha A7 IV nem csak kézre álló, hanem por- és nedvességálló magnéziumötvözet testtel büszkélkedhet, beépített képstabilizátorral, ami 5,5 zársebesség-megállásig, valamint hibrid autofókusz rendszerrel, 759-es érzékelő fázisérzékeléssel. 425 kontrasztérzékelő ponttal támogatott, melyek -4 EV-ig működnek. A Sony A7IV támogatja a valós idejű nyomkövető AF-et, valamint az emberi, állati és madárszem AF-et, a fotókhoz és filmekhez egyaránt.
ISO160 1/125 f8 33mm
Olyan hibrid AF-rendszert használ, amely fázisérzékelést és kontrasztalapú autofókuszt is alkalmaz, de az AF-pontok száma és a képkocka lefedettsége is megnőtt az előző modellhez képest. További fontos funkciók közé tartozik a 10 képkocka/mp-es sorozatfelvétel teljes AF/AE követéssel, valamint a 3 hüvelykes, 1,03 millió képpontos LCD-képernyő továbbfejlesztett érintőképernyővel. Említést érdemel az akkumulátor kapacítása is, ami már elfogadható, egy töltésre, kb. 600-650 képet enged.
ISO6400 1/125 f3,2 16mm
A nyers adatok után íme a konklúzió a riport fotózása után:
Hangsúlyozom, a gépet csak fotózásra teszteltem, videós képességeiről majd későbbi cikkben írok. A Busójárásban, mint fotótémában otthon érzem magam, hiszen sok éve fotózom őket, könyvet készítettem róluk, ismerem a szokásaikat, így pontosan tudtam, mikor mi fog történni, hogy milyen beállításokat használjak. Így a Sony legfontosabb tudását és legnagyobb erősségét teszteltem főleg, ez pedig nem más, mint az autofocus! Ezt a funkcióját tartom a legkiemelkedőbbnek, ami az én fotós pályafutásom egyik fontos technikai állomása. Ezzel megváltozott az élességállítási technikám, sokkal gyorsabb és pontosabb lett, ami az elkapott pillanat szempontjából elsődleges fontosságú!
ISO125 1/160 f5 200mm
A képriportban, a statikus képek mellet főként a mozgalmas képek adják az esemény fő hangulatát. A követő élesség állításának használatával, és a szemkövetéssel gyakorlatilag csak komponálnom kellett és lassúbb sorozatokat lőnöm, hogy jó pillanatokat kapjak el. Kíváncsi voltam, hogy embernek vagy állatnak érzékeli majd a Busókat. 🙂 Hát embernek és tökéletesen kísérte a „megfogott” alakot. Élmény volt vele dolgozni, életemben először éreztem, hogy rábízhatom teljesen magam az AF rendszerre. Főleg AF-C módban használtam (folyamatos, követő AF), AF-S módban csak ritkán a statikus témákat. Másik nagy kérdőjel a számomra fontos ISO volt, mely ugyan meg nem haladta, de szintje kb. hozta az általam már a Canonnál megszokottat, így bátran feltornázhattam akár ISO 6400-ra is, kompromisszumokkal és egy jó zajszűréssel még magasabbra.
ISO200 1/400 f3,2 144mm
ISO200 1/250 f2,8 200mm
ISO200 1/800 f2,8 200mm
Megjegyzem, hogy a JPG file-ok látványosabban jobbak, mint a nyers RAW file-ok, kitűnő a gép belső zajszűrése. A joystick nagyon kézre álló, bár ahogy említettem, az AF technikám nagyon megváltozott így szinte nem használtam. Rengeteg egyénre szabható gombot találtam, így magam programoztam fel az ISO, AF mezők, meghajtás, expo. kompenzáció stb. gombokat, amit nagyon gyorsan betanultam. A nagy felbontású elektronikus kereső gyorsan frissít, 100% lefedettségű, így a mozgó témák zökkenőmentesen követhetők voltak.
ISO100 1/500 f3,5 117mm
A kihajtható érintőképernyőt is könnyen használtam, főleg a tömegjeleneteknél, bár az új A7RV-ben megjelent minden irányban dönthető lenne az igazi! Majdnem elfelejtettem az APS-C-nek megfelelő crop módot, amivel még mindig 16 MP-t kapunk, többször próbáltam, vigyázni kell, hogy úgy ne maradjon, csekkolni kell a keresőben. Érdemes gyors SD kártyákkal felszerelni, a régikkel nagyon belassult! A képminőség tökéletes, látható, hogy csak az érzékelő szab határt a nagyíthatóságnak, az optikák nagyon élesek. Majd meglátjuk, mit tudnak az új A7RV-tel!
ISO1600 1/125 f4 20mm
ISO1250 1/640 f4 28mm
ISO1000 1/320 f3,5 16mm
Dolomitos és korzikai fotótúráinkon tervezzük a tájkép terén az új vázak és új optikák kipróbálását, hamarosan tesztekkel jelentkezünk. India-Nepál fotótúránkon pár hete készült képriportunk pedig főleg az új Sony 70-200mm f2,8 GM OSS II -ra lesz kiélezve.
Addig is jó fotózást, szép fényeket kívánok mindenkinek!
További fotókat a Sony A7IV-el a Busójáráson itt találhattok!
A tesztet készítette: Juhász Balázs fotosherpa.hu