Kompakt fényképezőgép teszt: Sony DSC-RX100 VII
Kipróbáltuk a Sony DSC-RX100 VII fényképezőgépet élesben. Nem is akárhol, Párizsban. Mutatom a Sony kompakt fényképezőgép tesztet. Jöjjenek a fotók, élmények, tapasztalatok…
Tudtad, hogy fotográfusként velünk is fotózhatsz és tanulhatsz? >> Fotós túrák
Párizsi séták, avagy mire való egy drága kompakt?
„Páris az én Bakonyom”, idézhetném Adyt, e város nem csak őt ejtette rabul, számomra is az a hely, ahová mindig szívesen visszatérek, most már több mint húsz éve.
Célunk az volt, hogy Lora lányommal újra Kertész és Brassai nyomaiban felfedezzük a várost, 5 napig csak a fotózásra, csavargásra koncentráljunk. Augusztus nem pont a legjobb választás a fények miatt, kicsit ilyenkor kiürül a város, de ami most várt bennünket arra igazán nem számítottunk.
Utolsó pillanatban, a lezárások és szigorítások előtt érkeztünk. A Covidtól való félelem sajnos még a franciákra is erősen hatott, a „tornyon” vagy 100 ember lézengett, a turista látványosságok vagy zárva, vagy épp felújítás alatt voltak. A Sony és a roller kipróbálására viszont ideális volt a kísérteties város.
A legtöbb napi lépésszámot mindig Párizsban mért a telefonom, így nem véletlen, hogy olyan fényképező-gépet kértem a Fotoplus-tól kipróbálásra, ami kompaktsága mellett, némi kompromisszummal, a legjobb társunk lesz a nagy melegben. Hogy beváltotta e a reményeket, a következő oldalakon megtudhatjátok.
Manapság, ha ismerőseim tanácsot kérnek, hogy milyen gépet vegyenek családi képeik, utazásaik megörökítésére, csak jó kamerával rendelkező mobiltelefont szoktam ajánlani. Ha ennél több az igényük és még jobban szeretnének beleszólni a képalkotásba, akkor bizony már nehezebb helyzetbe kerülök. Melyik az a gép ami nem húzza egész nap a vállam, kompaktsága, méretei egy mobiléhoz hasonlóak, észrevétlenül bármikor előkapható és minőségi képekkel szolgálja ki, még a magamfajta fotográfusokat is?
Nagyon sok profi fotós is tart ilyen típusú gépet nem csak lustaságból, hanem az előbb említett észrevétlenség miatt is. Először év elején egy burmai fotótúránk alkalmával ajánlottam ezt a masinát egyik útitársunknak, aki fantasztikus képeket készített vele. Együtt dolgoztuk fel az anyagot, így már akkor láthattam a nyers Raw-okból, hogy milyen minőségű képek nyerhetők ki. Alig vártam, hogy saját kezűleg is kipróbálhassam. Hát lássuk, mik is voltak még az igények és előtte fussuk át a kiválasztott modellt.
A Sony DSC-RX100 VII főbb jellemzői
A Sony Rx100 termékvonalat már 8 éve indították el, ez a gép már a hetedik tagja. Hogy a legfontosabb paramétereket említsem:
- 1 hüvelykes érzékelő, 20 megapixel, profi gépekből átemelt csúcstechnológia, kiváló dinamika tartomány, gyorsaság, kivételesen pontos autófókusz, óriási 24-200mm zoom tartomány, optikai kép stabilizátorral.
- A video képességei is említésre méltóak, pontos szemkövetéssel, 4K minőségével, a forgatható LCD és a megszokott felugró kereső (EVF) is nagy segítség, hogy kiszolgálja kreativitásunkat. Videós képességeket most nem próbáltuk, utunk célja nem elsősorban a teszt volt.
- Érzékenysége ISO 100-12800, ami bővíthető akár 25600-ig. Sorozatfelvételben sem gyenge, akár 20 kép/másodperc sebességre is képes, amit sok sportkamera is megirigyelhet.
Útjainkat mindig gondosan felépítjük, hogy lehetőségeink szerint mindent képileg megkaphassunk az adott helyről, úti célunkról. Párizsban már rengetegszer jártam, jól ismerem, 5 nap már sokat adhat vissza főleg, ha nem merészkedünk ki a nagyjaink által is bejárt körből, a Montparnasse-től a Mountmarte-ig. Következő helyszínünk a torony volt, itt aztán kipróbálhattuk a nagy zoom átfogást a nagy látószögtől a teléig.
A Marsmezőn, a kiégett füvön piknikezőkhöz, a parkban sétálókhoz jó lehetőség a toronyból, nagy telével intim közelségbe kerülni. Napközben, a legnagyobb melegben a múzeumok hűsítő klímája tette túlélhetővé a rendkívüli meleget, akkor már kezdték bevezetni a közterületeken is a maszkot, nem gondoltam, hogy hozzánk is hamarosan elér.
Az Orsay ikonikus óráin feszegethettük a dinamika és részletgazdagság kérdéseit. Meglepően jól kezeli a dinamika tartományt ez a kis gép. Utómunkával a nyers ARW file-ok könnyen kezelhetők voltak, ugyan sajátos zajosodása utómunkával szűrhető, de itt már bizony jelentkezik a kompromisszum. Ha lehet, tartsuk lent az ISO-t, de ez minden gépre érvényes szabály!
Régóta készültem, hogy fizikailag is belépjek Monet, Renoir, Chagall mesevilágába. Egyedülálló élmény, amiben nem csalódtunk. Az Atelier des Lumières kiállítás kihagyhatatlan párizsi utazásaink során, főleg nekünk, fénnyel élőknek. Mindkét képnél ISO6400 érzékenységgel dolgoztam, kihasználva a gép nyújtotta lehetőségeket, feszegetve annak határait. Az utólagos zajcsökkentés tisztává varázsolta a képet. Egy ilyen kis érzékelőtől ez nem rossz teljesítmény! Fotóink 99%-ban így fotóállvány használata nélkül elkészíthetők.
A legnagyobb csalódás a Mounmartre művész negyedében ért, ahol egy kezemen meg tudtam számolni a festőket, a pangó éttermek bejáratánál cinikusan álló pincérek a legrosszabb formájukat mutatva álldogáltak, lemondó tekintettel. Ilyent még sosem láttam, nagy szomorúság fogott el. Ők nem szerették, ha fotózzuk őket, most már ez sem érdekelte őket. Gyorsan utunkat vettük a Pigalle felé, bízva abban, hogy az esti fények és az éjszakai élet majd kizökkent bennünket. Útközben két afrikai fickó vidított fel bennünket, majd egy utcasarki kisvendéglőben finom vacsora és fagyi után megérkeztünk. A látvány még lesújtóbb volt, ezért átállítottam az agyamat és beláttam, ez most itt nem az én Párizsom. Azért hozzuk ki belőle a legtöbbet, amit csak lehet! Azonnal összevesztem a körhintással, aki már azért is pénzt akart kérni, hogy fotóztuk a körhintát. A Covid az ő bevételét sem segítette, inkább bölcsen tovább álltunk.
Az éjszakai fények lehetőséget adtak a kis Sony további tesztelésére. Az ISO1600 és ISO3200 már sokkal testhezállóbb volt. Lényegében teljesen elfogadható végeredményt kaptunk. Az aksi téren kicsit van még gyúrni való, mindenképp szükséges pótaksi a napi használatban.
És az elmaradhatatlan kávé a Café de Flore-ban! Itt ahol Faludy Gyurka bácsi, Sartre, Camus… töltötte legszebb korszakát, most várakozás nélkül invitált.
Ugyan az útleírást vihetném tovább, de a teszt része véget ért. Párizs 2020 nyarán teljesen más arcát mutatta, reméljük hamarosan visszanyeri azt az időtlen arcát, amiért a világ minden részéről vonzza az embereket. A képeket és a tesztet Juhász Lora és Juhász Balázs készítette. www.fotosherpa.hu
Sony RX100 VII kompakt fényképezőgép tanulságai
Röviden részemről beváltotta a reményeket és igazi útitársunk lehetett ebben az utópisztikus világban. Profi zsebkamera!
- Pozitívumok: Kicsi, igazi kompakt, profi. Pontos, fejlett autófókusz. Gyors, 20kép/másodperc. Kihajtható, könnyen kezelhető LCD. Kiváló dinamika. Minőségi, nagy átfogású objektív. Felugró kereső.
- Negatív: A menü kicsit Sony-s, gyakorlatot igényel. A gombok picik. Gyenge fényviszonyok esetén jönnek elő gyengéi. Nincs külső töltő. Gyenge fogás, könnyen kicsúszhat. Érintőképernyő hiányos funkciói. Gyenge aksi. Kicsit drága.
A tavaly debütált gépről már nagyon sok technikai teszt jelent meg, végül méltán kapta meg a TIPA Legjobb Expert kompakt kameradíjat. (az egyik legismertebb és legrangosabb fényképészeti díjként tartják számon) Vagyis kategóriája legjobbja lett. Utómunkára a Lightroomot és a Photoshopot használtam, mindegyikkel kompatibilis, könnyen használható. Köszönet a Sony-nak és a Fotoplusnak, hogy a teszthez biztosította a kamerát.
Hagyjon egy választ
Want to join the discussion?Feel free to contribute!